Trenerzy info mobile

Marketing internetowy i jego narzędzia – poznaj ich możliwości

W XXI w. trudno wyobrazić sobie dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, które nie jest widoczne w sieci. Pędząca cyfryzacja wiąże się ze zmianą strategii promocji swoich usług.

 

Akcje w postaci kolportażu ulotek, drukowania banerów czy wpychania wizytówek w skrzynki pocztowe odchodzą do lamusa. Marketing internetowy zapewnia nam zdecydowanie efektywniejsze sposoby dotarcia do potencjalnych odbiorców. Oczywiście jeśli potrafimy korzystać z odpowiednich strategii i narzędzi digital marketingu.

 

W tym artykule przedstawimy podstawowe narzędzia i działania e-marketingowe oraz zaprezentujemy ich zalety. Łap nasz plan koncertowy i do dzieła!

 


 

  1. SEO, czyli pozycjonowanie organiczne – z czym to się je? Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych
  2. Postaw na treści – Content Marketing
  3. Moc społeczności, czyli Social Media Marketing
  4. Płatne działania i kampanie reklamowe – zyskaj widoczność w wyszukiwarkach od razu
  5. Zamiast ulotek – E-mail marketing
  6. Zbieraj dane i wyciągaj wnioski – analityka internetowa jako fundament działań marketingu internetowego
  7. M-marketing, czyli czym jest marketing mobilny?
  8. Digital marketing a biznes – podsumowanie

 


 

 

SEO, czyli pozycjonowanie organiczne – z czym to się je? Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych

Zacznijmy od omówienia działań w wyszukiwarce internetowej. Z pewnością zdarza Ci się z niej korzystać niemal codziennie. Czy zastanawiasz się, co decyduje o kolejności wyświetlanych wyników? Dlaczego jedna strona jest kilka (a nawet kilkanaście!) pozycji wyżej od drugiej?

 

Dobra widoczność w wynikach wyszukiwania to robota doświadczonego Specjalisty SEO, który zajmuje się tak zwanym pozycjonowaniem organicznym.

 

Działania SEO dzielimy na:

 

  1. SEO on-site – tworzenie treści w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacja techniczna strony. W skład działań contentowych z tego zakresu wchodzi dodawanie słów kluczowych do treści i stron, regularne publikowanie oryginalnych treści wysokiej jakości oraz sprawdzanie, czy metatagi, tytuły i śródtytuły zawierają odpowiednie słowa kluczowe i są rozmieszczone na stronie w sposób poprawny (H1-H6). Natomiast SEO techniczne polega m.in. na dodawaniu elementów, dzięki którym roboty wyszukiwarek mogą prawidłowo indeksować witrynę (pliku robots.txt, oznaczeń stron kanonicznych, sitemapy itd.), oraz zapewnianiu odpowiedniej szybkości ładowania stron.
  2. SEO off-site – działania, które mają miejsce poza samą witryną, głównie działania link-buildingowe i dbanie o odpowiedni profil linkowy. Jednym z przykładów jest zdobywanie linków zwrotnych. Ta część strategii SEO obejmuje budowanie relacji i tworzenie treści, które użytkownicy chcą udostępniać w Internecie. Mimo że wymaga to dużo pracy, jest to kluczowy element sukcesu w dziedzinie pozycjonowania.

 

Analiza słów kluczowych, monitorowanie widoczności czy link building są czynnościami niezbędnymi, aby twoja strona osiągała satysfakcjonującą pozycję. Dzięki nim zwiększysz ruch z wyszukiwarek i będziesz lepiej widoczny/a dla użytkowników. Co najważniejsze – to działania bezpłatne, choć na efekty trzeba trochę poczekać.

 

Pozycjonowanie strony stanowi długotrwały proces, który wymaga regularnej pracy. Jego efekty są jednak długoterminowe i dość trwałe, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość.

 

SEO jest jak majsterkowanie – wymaga odpowiednich narzędzi. Jednym z najczęściej wykorzystywanych jest m.in. Senuto, które pozwala na analizę widoczności twojej strony, a także sprawdza popularność wyszukiwanych przez internautów fraz kluczowych. Na tym nie koniec. Google Search Console również pomoże ci monitorować skuteczność Twoich działań w odniesieniu do zapytań użytkowników oraz regularną kontrolę indeksowania podstron, natomiast Ahrefs wykorzystasz do analizy linków.

 

Czym jest SGE i jaki będzie jego wpływ na SEO?

Google Search Generative Experience (SGE) to eksperymentalna i wciąż testowana odsłona wyszukiwarki Google, która używa sztucznej inteligencji (AI) i algorytmów uczenia maszynowego do tworzenia odpowiedzi na trudne i zaawansowane pytania użytkowników w oparciu o konkretny kontekst zapytania. Wyszukiwanie tego rodzaju będzie bardziej spersonalizowane i interaktywne, umożliwiające zadawanie dodatkowych pytań. Niektórzy spekulują, czy SEO nie zostanie w przyszłości zastąpione działaniami GEO (Generative Search Optimization).

 

Natomiast na pewno SGE stawia przed SEO nowe wyzwania, zobowiązując strony internetowe do dostarczania treści o większej wartości. Oryginalność i i jakość materiałów staną się jeszcze ważniejsze, jeśli będziesz chciał/a zadbać widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania.

 

Jak to zrobić? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

 

 

Postaw na treści – Content Marketing

Niezwykle ważnym elementem każdej strategii SEO i digital marketingu jest tworzenie wartościowych treści. To dzięki nim potencjalni klienci zaczną postrzegać cię jako specjalistę/kę z prawdziwego zdarzenia.

 

Content marketing ma na celu zwiększenie świadomości marki, co pozytywnie wpłynie na zaufanie ze strony odbiorców . Zatem od dziś uznaj blog za swojego sojusznika. Publikując artykuły w formie poradnika, rozwiązujesz problem klienta i stajesz się w jego oczach ekspertem.

 

Co więcej, dzięki artykułom i poradnikom zdobędziesz zaufanie nie tylko użytkowników. Również algorytmy Google’a wysoko ocenią Twoją domenę, zgodnie z kryteriami E-E-A-T (Experience – Doświadczenie, Expertise – Eksperckość, Authoritativeness – Autorytet, Trustworthiness – Wiarygodność). Dobrze zarządzany blog to zdecydowanie jedno z najskuteczniejszych źródeł ruchu organicznego.

 

Również i w przypadku content marketingu potrzebne ci będą odpowiednie narzędzia. Tutaj także warto postawić na Senuto – jak już wspomnieliśmy, content marketing i SEO są ze sobą ściśle powiązane.

 

Do tworzenia prostych, a zarazem przyjemnych dla oka grafik, wykorzystasz Canvę, natomiast Google Analytics przyda ci się do analizy zachowania odwiedzających. Polecamy również darmowe narzędzie Answer the Public, aby poznać częste zapytania użytkowników sieci, a także Grammarly i Language Tool do sprawdzenia poprawności językowej publikowanych treści (co jest istotne zarówno pod kątem budowania zarówno wizerunku w oczach klienta, jak i zdobycia zaufania wyszukiwarek).

 

 

Moc społeczności, czyli Social Media Marketing

Napisanie fachowego artykułu to połowa sukcesu. Następnie trzeba go odpowiednio wypromować. Dlatego dobre copy nie ogranicza się do treści blogowych. Obejmuje również tworzenie ciekawych postów, haseł czy sloganów np. do publikacji w mediach społecznościowych i na kreacjach reklamowych.

 

Nie masz konta w mediach społecznościowych? To znaczy, że nie istniejesz. Z taką opinią możesz spotkać się w rozmowach, szczególnie z młodymi ludźmi. Profile w “socialach” to Twoja wizytówka. Czasami zdarza się, że użytkownicy wcale nie zaglądają na stronę internetową, lecz wybierają fanpage jako pierwsze źródło kontaktu z daną firmą. Tutaj także niemałą rolę odgrywa system reklamowy dedykowany dla danej platformy. W menedżerze reklam masz między innymi możliwość zwiększania ruchu czy aktywności odbiorców, a także pozyskiwania upragnionych leadów.

 

Aby skutecznie komunikować się z klientami, warto być aktywnym na wielu portalach społecznościowych. Do publikacji postów lifestyle’owych sprawdzi się Instagram, natomiast na TikToka wrzucisz krótkie i luźne filmy, łącząc w nich profesjonalne treści z nutką humoru. W ten sposób zapunktujesz zwłaszcza u młodszych użytkowników. LinkedIn wykorzystasz do komunikacji biznesowej. Ten portal pozwoli ci zbudować wartościową sieć kontaktów i wymieniać się doświadczeniem oraz spostrzeżeniami z osobami działającymi w twojej branży. W osiągnięciu celów pomoże ci narzędzie LinkedIn Ads, dzięki któremu precyzyjnie dotrzesz z przekazem do potencjalnych partnerów.  

 

Do listy możesz dopisać platformy, takie jak Youtube czy Twitter, które pomogą Ci w dotarciu do jeszcze szerszej grupy odbiorców.

 

 

Płatne działania i kampanie reklamowe – zyskaj widoczność w wyszukiwarkach od razu

SEO jest tylko jednym komponentem  SEM (Search Engine Marketing), czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.

 

Działania SEO są darmowe i przynoszą świetne długoterminowe rezultaty, ale musisz się uzbroić w cierpliwość.

 

Jeśli marzysz o tym, aby twoja strona była widoczna, a przy tym zależy ci na czasie, świetnym rozwiązaniem jest drugi komponent SEM, czyli płatne kampanie reklamowe.

 

Jedną z dostępnych opcji jest zainwestowanie środków w linki sponsorowane. W odróżnieniu od działań SEO wysoką pozycję po wpisaniu fraz kluczowych osiągniesz przy stosunkowo mniejszym nakładzie pracy, choć w przeciwieństwie do bezpłatnych metod, Twój link będzie oznaczony jako reklama. Dzięki dobrze skonfigurowanej kampanii strona internetowa Twojej firmy pojawi się nawet na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania (SERP).

 

Niezwykle efektywnym narzędziem marketingu internetowego, przeznaczonym do prowadzenia tego typu kampanii, jest Google Ads. To system reklamowy, dzięki któremu dotrzesz do potencjalnych klientów, znajdując ich po zainteresowaniach, geolokalizacji i wyszukiwanych frazach.

 

Swój budżet możesz przeznaczyć również na reklamę banerową, która dotrze do wyselekcjonowanego grona odbiorców. Fani nowoczesnych technologii w średnim wieku? Osoby zamieszkujące Warszawę, które chcą nauczyć się programować? Żaden problem. Sam/a decydujesz, do kogo trafisz. Niesie to za sobą korzyści dla twojego portfela. Za reklamy rozliczasz się w formie PPC (Pay Per Click), płacąc wyłącznie za kliknięcia, które kierują na Twoją stronę.

 

Na tym nie koniec możliwości. System Google to także reklamowy produktowe, dzięki którym zwiększysz sprzedaż ze swojego sklepu internetowego. Warto wspomnieć również o reklamie wideo. Sponsorowane materiały mogą wyświetlać się na przykład w serwisie YouTube oraz w innych witrynach i aplikacjach partnerów Google.

 

 

Zamiast ulotek – E-mail Marketing i bezpośredni kontakt z grupą docelową

Kiedy uda Ci się już dotrzeć do grupy odbiorców, na pewno będziesz chciał/a utrzymywać z nimi długoterminowe relacje.

 

Dlatego ciężko wyobrazić sobie marketing internetowy bez komunikacji mailowej. Jest to prawdopodobnie jeden z najstarszych sposobów wykorzystywanych do kontaktu online z klientami. Mimo to wciąż stanowi ważne ogniwo w strategii wielu przedsiębiorstw.

 

Jeśli chcesz, aby twoi odbiorcy byli na bieżąco ze wszystkimi nowościami, wysyłka newsletterów oraz informacji o akcjach specjalnych i opublikowanych treściach to prawdziwy “must have”. W ten sposób nie tylko zacieśniasz swoje więzi z dotychczasowymi odbiorcami, ale także budujesz nowe grupy.

 

Pamiętaj jednak, że działania e-marketingowe należy prowadzić z głową. Materiały nie powinny trafiać do osób, które nie wyraziły na to zgody. Zamiast strzelać na ślepo, lepiej odpowiednio zachęcić użytkownika do zapisania się do newslettera. Zaproponuj kody rabatowe, dostęp do darmowego webinaru lub e-book, a na pewno sprawnie zbudujesz wartościową bazę.

 

Na liście popularnych w tej dziedzinie narzędzi znajduje się GetResponse – platforma umożliwiająca wysyłkę newsletterów, ale też utworzenie webinaru, landing page’a czy wygenerowanie powiadomień SMS.

 

 

Zbieraj dane i wyciągaj wnioski – analityka internetowa jako fundament działań marketingu internetowego

Działania e-marketingu muszą być regularnie analizowane i podsumowane. Testowanie różnych rozwiązań i dostosowanie swoich działań na podstawie wyników to podstawa prowadzenia działań marketingowych w internecie.

 

Ponadto jest to podstawa wiedzy na temat osób, które mogą w przyszłości zostać stałymi klientami firmy. Odpowiednio dobrane narzędzie może być dla ciebie niczym encyklopedia, w której zawarte są najpotrzebniejsze informacje na temat odwiedzających twoją stronę internetową.

 

Lokalizacje, dane demograficzne, zachowania użytkowników to tylko niektóre informacje, jakie jesteś w stanie pozyskać, wykorzystując w codziennej pracy np. Google Analytics 4. Dzięki temu sprawnie zaplanujesz kampanie reklamowe i zrozumiesz potrzeby swoich klientów. 

 

 

M-Marketing, czyli czym jest marketing mobilny?

 

Według najnowszego raportu „E-Commerce w Polsce 20230”, przygotowanego przez firmę Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, aż 79% respondentów dokonuje zakupów online z pomocą smartfonów.

 

Marketing mobilny to właśnie odpowiedź na dynamicznie rosnącą liczbę użytkowników przeglądających strony internetowe na urządzeniach przenośnych, takich jak tablety lub smartfony. Zadbanie o to, aby nasza witryna czy reklamy poprawnie wyświetlały się na mniejszych ekranach (mobile SEO), to w dzisiejszych czasach obowiązek każdej liczącej się firmy.

 

Działania m-marketingowe obejmują przede wszystkim  zapewnienie użytkownikowi jak najlepszego doświadczenia podczas kontaktu z naszą witryną (User Experience, UX) lub aplikacją mobilną, co także wpływa na ocenę naszej domeny przez algorytm Google’a. Marketing przeprowadzany za pomocą aplikacji mobilnych jest połączony z SMS-marketingiem i działaniami z wykorzystaniem powiadomień push.

 

Drugim ważnym aspektem m-marketingu jest wykorzystywanie funkcji lokalizacyjnych urządzeń mobilnych do dostarczania spersonalizowanych ofert i informacji dostosowanych do konkretnego położenia użytkownika.

 

 

Digital Marketing a biznes – podsumowanie

Rola marketingu internetowego w biznesie bywa wciąż trochę niedoceniana. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie działania narzędzi marketingowych oraz ich odpowiednie wykorzystanie, połączone z testowaniem nowych rozwiązań i konstruktywną analizą. Tylko dzięki wspomnianym wyżej działaniom zbudujesz swoją markę i zaczniesz przyciągać coraz liczniejsze grono klientów, z którymi będziesz w stanie utrzymywać długofalowe relacje!

 


 

Zastanawiasz się, od czego zacząć swoją przygodę na scenie marketingu? 🤔

W Rockin’iT mamy idealne szkolenie, które wprowadzi cię do marketingowego świata — Digital marketing dla firm IT. Nasz ekspert Michał Zbońkowski wprowadzi Cię w tajniki  strategii marketingu online dla twórców oprogramowania i produktów cyfrowych: tworzenia dobrych treści, SEO/SEM, komunikacji w social mediach, e-mail marketingu, analizy i raportowania swoich wyników oraz optymalizacji reklam i witryny pod urządzenia mobilne.  W skrócie – otrzymasz pełny pakiet wiedzy e-marketingowej!