Analityka internetowa: 5 rzeczy, których dowiesz się o swoich klientach przy pomocy Google Analytics
Opowiedzieliśmy Ci już o podstawowych narzędziach marketingu internetowego. Dzisiaj opowiemy Ci o najbardziej niedocenianym z nich — analityce internetowej.
Niewielką świadomość o jej istnieniu zaobserwujesz zwłaszcza wśród mniejszych przedsiębiorstw, niekoniecznie będących na czasie z marketingowymi trendami. Ich działy marketingu często ograniczają się do wykonywania ograniczonej liczby czynności, takich jak np. dodawanie postów na Facebooku, okazjonalne tworzenie filmów wideo lub projektowanie reklam outdoorowych.
Ideą analityki internetowej jest zbieranie danych na temat użytkownika i jego zachowania na twojej stronie. Dobrze przeprowadzone analizy pomogą ci zdobyć sporą wiedzę na temat potencjalnych klientów. Dzięki temu sprawnie zaplanujesz kolejne kampanie reklamowe i poprawisz współczynnik konwersji. Koniec ze „strzelaniem w ciemno”!
Najpopularniejszym narzędziem wykorzystywanym w tym celu pozostaje niezmiennie Google Analytics. Dzisiaj zaprezentujemy Ci pięć ciekawych informacji, których dowiesz się o swoich klientach, wykorzystując jego możliwości. Ponadto poradzimy, jak zacząć współpracę z Analytics.
Oto nasz spis utworów na dzisiejszy koncert:
- Do kogo trafiasz? – dane demograficzne i geolokalizacja jako podstawa promocji w wyszukiwarkach<
- Co lubią Twoi klienci — poznaj ich zainteresowania!
- Skąd przychodzą Twoi użytkownicy, czyli źródła ruchu w Google Analytics
- Komórki w dłoń — ruch mobilny, czyli analityka internetowa a smartfony
- Zadbaj o swoich odwiedzających — obserwuj ich zachowanie na Twojej stronie i wyciągaj wnioski
- Jak zatem zacząć korzystać z Google Analytics?
- Zbieraj dane i wyciągaj wnioski — analityka internetowa jako fundament działań marketingu internetowego
- Analityka internetowa — czy warto z niej korzystać do budowania relacji z klientami?
Do kogo trafiasz? – dane demograficzne i geolokalizacja jako podstawa promocji w wyszukiwarkach
Na start warto odpowiedzieć sobie na pytania: „Kim są moi klienci?”, „Skąd pochodzą?”. Dane dotyczące miejsca zamieszkania, wieku czy płci mogą okazać się bardzo istotne przy planowaniu działań promocyjnych. Znając dobrze odbiorców, będziesz w stanie precyzyjnie kierować reklamy — tak, aby trafiały do odpowiednich osób.
W przyszłości możesz także wypuścić nowy produkt i zadbać o grupę, która do tej pory najmniej korzystała z twoich usług. Wiedza na temat lokalizacji może okazać się niezbędna nie tylko pod kątem sprzedaży na rynku krajowym, ale także zagranicznym. Jeśli wśród kupujących pojawiają się osoby z innych krajów, warto pomyśleć o działaniach marketingowych na skalę międzynarodową.
Co lubią Twoi klienci — poznaj ich zainteresowania!
Posiadając informacje na temat zainteresowań odbiorców, jesteś w stanie trafnie dopasowywać kolejne produkty do grup klientów. Google Analytics pozwala na zbieranie takich danych o osobach odwiedzających stronę internetową, wykorzystując ich pliki cookie.
Dzięki temu dowiadujesz się, co lubią odbiorcy i które spośród przeglądanych przez nich treści mogą być skorelowane z twoimi usługami. Taka pigułka wiedzy na temat preferencji zakupowych jest doskonałym materiałem do analizy, aby sprawnie dopasowywać produkty do określonych segmentów.
Skąd przychodzą Twoi użytkownicy, czyli źródła ruchu w Google Analytics
Zastanawiasz się czasami, w jaki sposób użytkownicy pojawiają się na twojej stronie internetowej? Przy pomocy GA łatwo znajdziesz odpowiedź na to pytanie.
Metryka „źródło ruchu” pozwoli ci sprawdzić, skąd odbiorcy trafili na twoją witrynę. Użytkownicy mogą dotrzeć na nią z bezpłatnych źródeł wyszukiwania, płatnych kampanii, mediów społecznościowych, bezpośrednich wejść na stronę czy również dzięki kampaniom e-mailingowym.
Dysponując tą wiedzą, przeanalizujesz, które z wymienionych źródeł są w przypadku twoich działań marketingowych najskuteczniejsze, a które nie osiągają zadowalających rezultatów i warto nad nimi popracować.
Komórki w dłoń — ruch mobilny, czyli analityka internetowa a smartfony
Korzystanie z Internetu w obecnych czasach to przede wszystkim era smartfonów. Przy pomocy Google Analytics odkryjesz, jak wielu użytkowników odwiedzało twoją stronę ze źródła mobile oraz z jakich urządzeń korzystano.
Najnowszy raportu „Digital 2024”, przygotowany przez We Are Social oraz Meltwater w styczniu 2024 roku, informuje nas, że obecnie aż 57,94% ruchu w Internecie pochodzi ze smartfonów. Co więcej, trend ten systematycznie wzrasta. Warto więc uważnie przyjrzeć się witrynie i zapewnić jej pełną responsywność, m.in. poprzez dostosowanie jej po wymogi małych ekranów.
Zadbaj o swoich odwiedzających — obserwuj ich zachowanie na Twojej stronie i wyciągaj wnioski
Każda strona internetowa ma swoje zalety, ale także wady. Niekiedy wkradają się błędy, które zniechęcają użytkowników do kolejnych wizyt lub kontynuacji sesji. Mogą być to zarówno problemy techniczne, jak i wina nieodpowiedniego projektu lub nieatrakcyjnych treści. Pozostaje zadać sobie pytanie — z jakiego powodu użytkownicy rezygnują z przeglądania strony i nie chcą do niego wracać?
Dokładna analiza ścieżki zakupowej użytkownika daje Ci to szansę optymalizacji konwersji, także poprzez badanie współczynnika odrzuceń i porzuconych koszyków. Wnioski z analizy umożliwią Ci dostosowanie serwisu do oczekiwań i wzorców zachowań użytkowników w celu przyciągnięcia cennego ruchu.
W Google Analytics możesz wygenerować przydatny raport, pozwalający przeanalizować ruch na stronie. Dowiesz się, gdzie odbiorcy spędzają najwięcej czasu, jaki jest czas trwania ich wizyty i które miejsca są najrzadziej odwiedzane. Dzięki temu możesz opracować strategię optymalizacji konwersji, czyli efektywności swoich działań marketingowych. Nie zapominaj, że zachowania użytkowników ulegają dynamicznym zmianom, więc raporty i analizy muszą być przeprowadzane regularnie.
Jak zatem zacząć korzystać z Google Analytics?
Teraz opowiemy Ci pokrótce, jak zacząć swoją przygodę z najpopularniejszym narzędziem analityki internetowej, czyli Google Analytics.
Oto instrukcja krok po kroku:
- Zarejestruj się na stronie https://www.google.pl/analytics/ przy użyciu adresu Gmail lub zarejestrowanego adresu firmowego.
- Podaj wymagane informacje (nazwę witryny, rodzaj działalności itd.)
- Otrzymasz unikalny identyfikator (UA-XXXXXXX-XX) i kod śledzący.
- Umieść kod na każdej stronie swojego serwisu po znaczniku <head>.
Po instalacji Google Analytics koniecznie sprawdź, czy wszystko działa poprawnie.
Analytics Academy, czyli darmowe szkolenie z Google Analytics
Na początku korzystania z Google Analytics możesz być nieco przerażony/a liczbą zakładek i raportów. Na szczęście sam Google przychodzi nam z pomocą, oferując darmowy kurs posługiwania się tym narzędziem — Google Analytics Academy. Warto dodać, że pracodawcy bardzo doceniają posiadanie certyfikatu ukończenia tego szkolenia.
Analityka internetowa — czy warto z niej korzystać do budowania relacji z klientami?
Nie ulega wątpliwości, że analityka internetowa jest fundamentem każdej kampanii digital marketingu, umożliwiającym monitorowanie i planowanie działań w sieci.
Przypomina to koncert, podczas którego artysta monitoruje reakcję publiczności i dostosowuje repertuar na żywo — analityka internetowa umożliwia marketerom śledzenie interakcji użytkowników na stronie i dostosowywanie strategii w czasie rzeczywistym. To jak zrozumienie tonacji czy rytmu koncertu – narzędzia analityczne dostarczają informacji istotnych do utrzymania harmonii działań marketingowych.
Przede wszystkim jednak analityka umożliwia budowanie trwałych relacji z klientami w sieci, gdyż narzędzia takie jak Google Analytics informują nas o punktach kontaktów użytkowników z marką oraz dostarczają danych na temat potrzeb i preferencji użytkowników. Pozwala to firmom na lepsze zrozumienie swojej publiczności, a także na skierowanie do nich bardziej spersonalizowanych komunikatów. Nie da się zaprzeczyć, że jest to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientami w erze cyfrowej.
Analityka internetowa wydaje Ci się nieco skomplikowana? Chcesz nauczyć się krok po krok, jak wykorzystać raporty Google Analytics wykorzystywać do opracowania skutecznej strategii marketingowej?
Sprawdź program naszego kursu Analityka internetowa i promocja w wyszukiwarkach, dzięki któremu nabędziesz umiejętność precyzyjnego skierowania swojego komunikatu do odpowiedniej grupy docelowej! 📈🤘